Na het overlijden van een dierbare breekt een moeilijke tijd aan. Misschien wil je er nog niet aan denken, maar het huis van de overledene moet op een gegeven moment leeggeruimd worden. Dit is vaak een emotioneel zwaar proces. Je kunt hiervoor specialisten in woningontruiming inschakelen. Maar wie moet dit eigenlijk regelen? En wie betaalt de kosten?

De verantwoordelijke

Wie er verantwoordelijk is voor het leeghalen van een woning na een overlijden hangt af van de relatie tot de overledene. Als een echtgenoot, zoon of dochter overlijdt, dan is meestal de partner verantwoordelijk voor de woningontruiming, mits er een partner is. Als de overledene gescheiden was, komt deze taak vaak bij de ex-partner te liggen. Heeft de overledene geen partner, dan worden erfgenamen gevraagd om de ontruiming te regelen. Zij kunnen dit echter afwijzen, vooral als ze geen (goede) relatie hadden met de overledene.

Een ontruimingsbedrijf inschakelen

Je kunt ervoor kiezen om zelf de woning te ontruimen, maar soms is dat gewoon niet haalbaar. Misschien ben je er emotioneel nog niet klaar voor, of misschien verhinderen ziekte, een ongeval, een aandoening of je leeftijd je om deze taak op je te nemen. Ook kan het zijn dat het huis te groot is of dat er simpelweg te veel spullen zijn om zelf aan te pakken. Daarnaast kan de overvloed aan regelwerk rondom de uitvaart ervoor zorgen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. In al deze gevallen is het een goed idee om specialisten in te schakelen voor de ontruiming. Natuurlijk zijn hier kosten aan verbonden. Deze variĆ«ren afhankelijk van de grootte van het huis, het aantal kamers, de hoeveelheid spullen en of er speciaal materieel nodig is, zoals kranen en liften. De kosten woningontruiming lopen uiteen van ā‚¬150 voor Ć©Ć©n kamer tot ā‚¬2000 voor een grote woning, afhankelijk van de specifieke situatie.

Waar moet je op letten?

Wanneer iemand overlijdt, moeten zijn of haar persoonlijke bezittingen worden opgeruimd. Dit kun je regelen via een huisontruiming. Maar wat doe je als er geen duidelijke opvolger is, of als er onzekerheid is over wie de zaken overneemt? Dit kan gaan om een woning, maar ook om een bedrijfspand of kantoorgebouw. Soms moet er snel een beslissing worden genomen over wat er verder gebeurt, wat lastig en tijdrovend kan zijn. Het is cruciaal om goed met elkaar te communiceren, zodat duidelijk is wie wat doet en waar je aan moet denken bij de ontruiming na een overlijden.